tisdag 17 augusti 2010

Oändlighet - en resa bortom döden

Jag har sett en film som heter Infinity - Journey beyond death. Den handlar om vad som händer när vi dör. Finns det en existens bortom den fysiska döden eller försvinner vi för evigt? Flera av de medverkande har haft "nära döden upplevelser". En man hade varit kliniskt död i 28 minuter (utan att vara nedkyld) och är nu tillbaka i livet med alla gåvor i behåll (som jag uppfattar det ;). En av de medverkande, Dr Brian Weiss, är psykiater och har arbetat en hel del med hypnos på patienter som har svåra sociala handikapp p.g.a något som hänt i deras förflutna. Under dessa behandlingar har det hänt att patienten går tillbaks längre än till barndomen....långt bakåt till ett annat liv. De kan språk och har information som de inte har i vaket tillstånd. Jag läste om detta för många år sedan i hans bok "Många liv, många mästare".
Spännade och intressant.
Vem har inte funderat på vad som händer sen och vad som är syftet med mitt liv? Tankarna som framförs i filmen är djupa och jag måste se den i små stycken för att hinna reflektera och känna efter vad jag tror och vad som verkar ha en mening. Syftet med att leva här på jorden verkar iallafall vara att göra gott för sig själv och för andra. Vänliga altruistiska handlingar ger god karma och är på så sätt gott även för oss själva. En hög position i samhället, en stor materiell rikedom, makt över andra osv är inget vi kan "ta med oss" när vi lämnar det fysiska livet, trots att mångas strävan hela livet går ut på just det. En ljus och god energi som vi förvärvat genom goda handlingar och osjälviskhet däremot följer själen även bortom döden. Det betyder att jag kan påverka mina fortsatta förutsättningar. Låter bra i mina öron. Låter lätt - men är ju så svårt... Jag gör inte det jag vill göra. Jag vill inte göra det jag gör. Men jag tränar, o tränar, o tränar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Välkommen till min blogg. Lämna gärna en kommentar, det glädjer.
Tack!