måndag 1 november 2010

"Sjuksköterskor
 tar en stor risk"

"Sjuksköterskor
 tar en stor risk"
I Novembernumret har vårdförbundets tidning "Vårdfokus" flera artiklar om alternativa/komplementära behandlingar och om sjuksköterskor får använda dessa.
Jag har sedan tio år tillbaks använt mig av metoden Healing Touch om jag själv eller någon av mina nära behövt omvårdnad vid hälsoproblem. Healing Touch är utvecklat av sjuksköterskor och för sjuksköterskor i USA. Där är det en godkänd poängkurs. Sköterskorna där måste varje år visa intyg på att de förkovrat dig på något sätt, med en godkänd kurs. Healing Touch är en sådan.
Vi är många sjuksköterskor (och andra som ger omvårdnad) som utbildat sig i Healing Touch i Sverige och upptäckt vilken fantastiskt balanserande och behaglig metod det är.
Som nästan alla vet idag, så kan man påverka sitt hälsotillstånd mycket genom olika faktorer som balanserar. Om jag har väldigt mycket omkring mig och sällan har tid för återhämtning, blir jag sjuk. Om jag nästan alltid äter mat med högt energiinnehåll men aldrig rör på mig, blir jag sjuk. Om kraven på mig är höga och jag har liten möjlighet att påverka, mår jag dåligt. Vad som händer i dessa och många andra, väldigt vanliga situationer idag, är att jag kommer ur balans. Mitt kamp- och flykt system blir överaktiverat och mitt Lugn- och ro system får litet eller inget utrymme. Man kan använda en gungbräda som liknelse.
Vi sjuksköterskor är experter på omvårdnad. Det är vår proffession och specialitet. Vi utför mycket medicinska uppgifter på läkarens uppdrag, men omvårdnaden är det vi kan och leder. Vi vet att människan har många fler behov än de som kan täckas av en medicinkur eller operation.
När vi planerar omvårdnaden för någon utgår vi självklart från doktorns order, patientens önskemål och vår kunskap. Vi har många, många verktyg i vår "verktygslåda". Ett av dem kan vara Healing Touch. Om patienten önskar det. Om vi bedömmer att det är adekvat i den aktuella situationen. Om vi får tillåtelse. Vårt uppdrag är att göra det bästa vi kan för våra patienter/medmänniskor. Att förbjudas att använda något som är gott och faktiskt utan kända biverkningar (det är inte många läkemedel som kan slå det) för att några känner sig hotade, är snöpligt. Att ha kunskap om "det goda" men inte kunna ge det, när man jobbar med att ge, får en att må dåligt.
I USA var motståndet mot alternativa terapier i sjukvården stort för några år sedan, precis som i Sverige idag. Vad som ändrade det hela var att patienterna krävde alternativ. I USA är det till stor del pengarna som styr. Om patienterna inte erbjuds det de vill ha på en klinik, så byter de!
Den möjligheten finns i Sverige också , idag. Om jag inte är nöjd men min vårdcentral kan jag ta min "vårdpeng" med mig och byta vårdcentral. Kanske är tiden mogen. Kanske kan vi här också få ge allt det goda som vi kan och som våra patienter önskar. Vi är inget hot mot läkarna. Vi är inte ute efter att ta deras plats. Vi vill bara ge det bästa till vår medmänniska.
Eva, sjuksköterska.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet igen!!!

    SvaraRadera
  2. Kan bara skicka anonyma kommentarer - inget annat stämmer.
    Kram
    Silvia

    SvaraRadera

Hej!
Välkommen till min blogg. Lämna gärna en kommentar, det glädjer.
Tack!